Раздел, 8.

Яко аще и приемлют правила по смотрению от средних еретик крещение, но под миропомазание. Настоящаго же времени нужность не допущает иметь миропомазание, убо и отнюд тще есть защищающих новодействуемое крещение на тыя (правила) указание.

Понеже святая церковь приобщает к части спасаемых от еретик средних, но не просто: но чрез миропомазание. О том правилами соборными засвидетельствует: перваго вселеньскаго собора правилом 8-м, втораго вселеньскаго собора 7-м, и шестаго вселеньскаго собора 95-м: такожде и поместнаго собора иже в Лаодикии 7-м правилом, и прочими отеческими правилы.

Но миропомазание же, по толкователем священных канонов, часть святаго крещения быти разумеется: якоже Матфей канонист состава 2-го во Раздел, 8. главе первой, такоже и севаст Арменополь книги 1-й, сечения 2-го, в надписи 3-й, засвидетельствуют.

Обаче же святая церковь различно в приятии с сими еретиками поступаше, якоже в 5-м разделе показахом: овогда единех и тех же приимаше под миропомазание, иногда же и на едино проклятие с возложением рук священнических снисхождаше, а иногда тех же и совершенно крестить повелевая. Что же есть сему виновное? Ничтоже ино разсуждается быти, точию милость святыя церкве к погибающим, желающи бо тем во удесех Христовых быти: и яко полномощна властию и совершенством в силе Духа Святаго даров, за упартое еретиков, оставляющи трудное еретиком крещение, в наполнение того ин Раздел, 8. способ примышляющи к приятию даров, его же еретицы в крещении своем не прияша. Церковь святая сообразное имать крещение в Дусе по Христу, якоже евангелист Матфей сказует: "И крестився Исус, взыде абие от воды, и се отверзошася Ему небеса. и виде Дух Божий сходящь яко голубь, и грядущь нань". Зри зач. 6.

Кое схождение Духа Святаго над крещающимися действовася после чрез возложение священных рук. Ныне же вместо сих рук, чрез миропомазание мура. Зри Катихисис Бол., глава 63.

Темже святая церковь, наполняющи крещение приходящих еретиков и творящи быти духовно, помазываше муром, кое по крещении она своих чад употребляше, и тем тожде образно творяше Раздел, 8..

Но сицева тайна (якоже речеся) миропомазанием над приходящими еретики творяшеся, аки над недужными, по врачевской хитрости, не поелику должность, но поелику возможность милостию награждати непреклонная тех сердца: не яко прежнее крещение удостояюще, но благодатию Христовою, превосходящею в ней, все недостаточное тех покрывающи. Сице убо и в разумнейших мужех обыче склонность к нисхождению ради времени (если не противна благочестию) бывати. Якоже пишет белоруских печатей в Грамматице: "Разумна мужа, еже снисходити времени, искусна учителя, еже кратку быти в поучениих".

Воньми же и сему опасно: не помазуют ли муром и еретицы в крещении. Почто зде еретики паки помазуются? Инако, миропомазание их Раздел, 8. церковь ни во что полагает, а крещение приемлет. Разумей се быти милости ради церковныя, а не по должности.

Прочее вопрошаем тя самого, вопросителя: аще кто от написанных в вышепоказанных правилах еретиков приидет, их же по уставу святыя церкве муром помазовати подобает, и мура не будет, како прияти таковых подобает: просто ли не второкрестя или второкрестя? и кое ближайшее к награждению духовному: простое ли приятие тех, или покрещение? и крестяй сих погрешит ли? Отвещай нам правильно.



Но мы вемы, яко сугубое от вас ответствие явится. Первое речеши, что у вас миропомазание обретается. Но миропомазание обретается при священьстве Христове Раздел, 8.. Священьство же Христово (якоже в первых ответех засвидетельствовахом), в полномощном преосвященном чине заключается: яве, яко во архиепископех и епископех, и в полномощном преосвященном чине заключается: яве, яко во архиепископех и епископех, и в прочих верховных чинах. В вас же сего священства всячески не обретается, убо и миропомазания у вас отнюд несть. А чтоже бывшее ваше составление мура при ветковской церкви от попов, отнюд неправильно, да и зело противно святыя православныя церкве уставу.

Первое: Святая церковь святое мvро составляти повелевает от различных вещей. У вас же малую бывшую поллошки стараго мура, и то неизвестнаго, смешивали с некими вещьми иными и непристойными.

В Раздел, 8. Катихисисе же велицем повелевает устроение чинити от ливнаго елея и балсаму и нарди, и прочих благовонных араматов, якоже в 62 главе засвидетельствуется.

2: У вас на Ветке над сим муром молитву читал иерей. Святая же церковь, якоже в том же Катихисисе засвидетельствует, повелевает муро освящати архиерею на божественном престоле в великий четверток: в свидетельство же приводит Дионисия Ареопагита и прочих первеньствующия церкве и последующия учителей, о чесом во главе 62 явствуется. Но и прочий учители церковнии: Симеон Фессалонитский, во главе 43, во ответех 13 и 37-м, и во главе 77: в Катихисисе малом, на листу 31, и Карфагеньскаго поместнаго собора в правиле 6-м. Во всех сих Раздел, 8. местах священнаго писания повелевает епископу, а не попу муро освящати. Убо ваше ветковское освящение мура зело противно есть священному писанию.

3: А еже муро смешивати с маслом или с иными вещьми, такожде древлеправославным учителем несогласно и весма противно обрящется. О чесом всероссийский митрополит Дионисий со освященным собором тако глаголет: "Понеже уведахом о божественном крещении, смутне некако и неразумие смешающе муро божественное с маслом, и тако мажут по всему телу крещаемаго, еже всего злее неразумие". Кормчая старописмен., глава 51. Зри и поместнаго собора Лаодикийскаго правило 47.

Темже от сих предложений удобно есть разумети о вашем муре: каково оно есть, и сколь Раздел, 8. противно святей церкви повелению, и будет ли сие лучше простаго елея или еще хуждьше. И таковым помазуяй, како глаголати дерзнет: печать дара Духа Святаго; и помазанныя сим кое совершенство во крещении прежнем приимут; но о сем убо в 43-м ответе засвидетельствовахом.

Темже, не точию инде где, ниже у вас сего мура законодействуемаго обрести всячески невозможно суть. Убо и снисходительне под миропомазание приимати еретиков средняго чина в сие нужное время, всячески неиметельность того не допускает.

Но и таковым своим вы муром не всех, по уставу святыя церкве, приходящих к вам от ересей помазуете: ибо иереи, приходящия к вам, оставляются кроме миропомазания, простии же Раздел, 8. миропомазуются.

О коль чудитися летьствует вашей слепоте! Сами иереи, не помазуеми, не причащьшеся, по вам, Духа Святаго, простый народ помазуют: и безблагодатнии, яко благодатных устрояют. И кое се презорство; подобает бо учителю прежде самому творити, таже в то учити ины. Но наставник сей несть творец, егда сам не помазан, а иныя мажет: иных крещение исправляет, а у самого крещение не исправно.

Святии бо отцы, для приятия Духа Святаго, обще всех помазовати муром повелеваша. Сей же не помазан, убо не имать Духа Свята. И како иным преподает то, чего сам не имать; и о сем доселе.

Второе: Многажды Раздел, 8. в своих вопросех рекл еси и зде возглаголеши: яко исполнити и наградити у еретиков безблагодатное един освященнейший может, а не простый. Отвещаем. За нужное все может. Не видиши ли, како в Самарии Филиппу Дух Святый в даре чудес не поспешествова, в каженике же поспешествова: и Ананиево действо крещения како благодать Духа явися. Вся сия во знание, яко не в присутьствие должных чинов меньшими благодать Духа Святаго исполняет за православный разум. А наипаче и се ведати подобает, яко лучше есть, да простым людином совершится крещение, нежели священником проклятым, или отлученным, или еретичествующим.

Зри о сем Потребник, изданный во святой Раздел, 8. великой лавре Киевопечерской, року от Рожества Христова 1646-го, месяца декабря в 16 день.


documentbcsihvt.html
documentbcsipgb.html
documentbcsiwqj.html
documentbcsjear.html
documentbcsjlkz.html
Документ Раздел, 8.